Veelgestelde vragen
Een paar weken terug hebben we jullie een toelichting gestuurd op de brief die Meppel Energie naar jullie had gestuurd over een aantal actuele onderwerpen. Een aantal bewoners hadden hier vragen over. Aangezien de vragen voor iedereen relevant kunnen zijn, hebben wij hieronder de vragen neergezet met het antwoord erbij.
Welke rol heeft het Wijkplatform, de Werkgroep Meppel Energie (ME)?
De werkgroep ME is ontstaan in de periode dat er veel vragen van de bewoners waren over ME. Met ME en de gemeente is toen afgesproken dat er gecommuniceerd wordt naar de bewoners toe via de werkgroep ME en niet op individuele basis, omdat het via deze weg (Facebook en mail) bij iedereen tegelijkertijd binnenkomt. Dus informatie die op deze manier bij jullie terecht komt is dus de informatie zoals wij die krijgen van ME en gemeente.
Welke delen van de Nieuwveense Landen horen bij ME?
Dat zijn Centrumwonen en Broeklanden, uitgezonderd de vrijstaande huizen, deze mochten kiezen of ze gebruik wilden maken van ME of niet. Zover wij weten is er slechts één die heeft gekozen voor ME.
Welke soorten kleppen-issues zijn er?
Er zijn 2 soorten kleppen-issues.
- De kleppen van je vloerverwarmingsverdeelinstallatie gaan fluiten of vastzitten (niet meer open of dicht gaan). Om dit op te lossen kun je een installatiebedrijf bellen. De kosten zijn voor de bewoner zelf.
- De kleppen van de afgifteset, (dat apparaat wat in je meterkast staat, deze huur je van ME), gaan niet helemaal dicht: dit noemen we sluipverbruik. Dit is te testen als je geen warm water gebruikt en de thermostaat zo laag staat dat er geen warm water gevraagd wordt uit het systeem. Als je GJ meter dan nog steeds oploopt spreek je van sluipverbruik. Dit is het makkelijkst te testen als je in de zomerperiode een paar dagen of weken weg bent. Dan kun je naar ME bellen en zij behoren het dan op te lossen.
De kleppen van de vloerverwarmingsverdeelinstallatie moeten worden vervangen, omdat ze fluiten en/of niet goed meer open en dicht gaan. Kosten ME of bewoner?
Bij het vervangen van de kleppen komt er zwart water en verontreiniging uit de leiding. Als je een magneet in dat water legt, wordt het water weer helder. Blijkbaar zit er dus veel ijzer in het water wat rond stroomt, ook wordt er andere verontreiniging gevonden. ME zegt dat deze kosten voor de bewoners zelf zijn, deze verdeelinstallatie zit namelijk na de afgifteset.
ME zegt ook dat ze het water in het systeem goed filteren, maar hoe kan er dan wel verontreiniging in zitten?
Doordat het water wat in het systeem zit niet goed gefilterd wordt en dat veroorzaakt bij jou fluitende en/of niet goed werkende kleppen in jouw verdeelinstallatie is het dan wel terecht dat de kosten om dit te repareren/herstellen bij de bewoners liggen? Als bewoner kun je namelijk niet zeggen: ik wil dat water niet, want dan heb je ook geen verwarming en/of warmwater.
Wanneer word je gecompenseerd voor sluipverbruik?
Tijdens een overleg met ME heeft ME gezegd dat ze sluipverbruik willen gaan onderzoeken bij afnemers die meer dan 40 GJ op jaarbasis gebruiken. Wij als werkgroep ME vinden dat heel vreemd, want ook als je minder dan 40 GJ verbruikt, zou je sluipverbruik kunnen hebben. Wij als werkgroep ME vinden dat toch meer dan logisch dat ook dit gecompenseerd zou worden. Sluipverbruik is sluipverbruik, of het nu bij hogere of lagere afname gebeurd.
Niet betalen voor koeling als je er geen gebruik van maakt?
ME is hier geen voorstander van, doen heel moeilijk over het feit dat je dan de ene woning wel moet toelaten en de andere moet afsluiten en dat is lastig. Wij als ME vinden als je ergens geen gebruik van wilt maken, waarom moet je er dan wel voor betalen? En dat het voor de mensen die er dan wel gebruik van maken zou het duurder worden. Met andere woorden ze willen het gewoon houden zoals het is, want daar houden zijn het meeste geld aan over.
Kunnen/willen wij als Nieuwveense Landen samen juridische stappen ondernemen tegen ME?
Hou er wel rekening mee dat dit geld kost, hoe komen we hier aan? De werkgroep ME is een onderdeel van het wijkplatform, echter heeft het wijkplatform een beperkt budget en de eventuele juridische kosten kunnen hier niet van betaald worden. Wellicht is Crowdfunding een idee of juristen zoeken die willen werken op No cure, no pay basis.
Hoe zit het met de jaarlijkse verhoging van ME?
Over de tarieven wordt veel gesproken en gemopperd. De gemeente heeft een mandaat gesteld in de gemeenteraad voor de afnemers van ME: het moet Duurzaam, Betaalbaar en Betrouwbaar zijn. De duurzaamheid wordt door de milieuorganisaties al betwist, betaalbaar wordt door de bewoners betwist en betrouwbaar wordt door een aantal bewoners (o.a. die problemen hebben gehad) betwist. Dit jaar gaan de vaste lasten 10% en de GJ prijs zelfs 20% omhoog! Hoe kan dit? ME heeft in het verleden gewoon een te dure deal met CWD (Croonwolter & Dros, eigenaar van de centrale en producent) afgesloten. Omdat ME in de financiële problemen zit, moeten zij met een oplossing komen bij hun aandeelhouders. De meest makkelijke oplossing is dan de tarieven flink omhoog te schroeven, dus de bewoners zijn de dupe van het beleid van ME.
De werkgroep heeft al jaren gezegd tegen ME en de Gemeente Meppel dat de tarieven maandelijks zo’n 30/40 euro hoger waren dan in een vergelijkbare woning op gas gestookt. ME en de Gemeente Meppel hebben dat altijd ontkend. Wij als werkgroep vonden het belangrijk dat er een keer een onafhankelijk vergelijkingsonderzoek werd uitgevoerd van de energielasten van het warmtenet. Dit onderzoek is uitgevoerd door adviesbureau DWA. Zij zijn hier expert in. De volgende vragen stonden daarbij centraal:
- Betalen wij meer voor onze energie dan andere woningen die aangesloten zijn op een warmtenet?
- Hoe verhouden de energielasten van ons warmtenet zich ten opzichte van het gebruik van aardgas, en ten opzichte van andere duurzame technieken?
- Hoe ziet deze verhouding eruit wanneer we ook de investeringen, afschrijvingen en onderhoudskosten meenemen?
In de uitgebreide aanbevelingen kunt u lezen dat wij als werkgroep en afnemers van ME het de afgelopen jaren altijd bij het rechte eind hadden. Wij betalen meer dan een woning die op gas gestookt wordt. Dit rapport is ook ter kennisgeving naar het college van burgemeester en wethouders gestuurd. klik HIER voor het onderzoeksrapport hierover.
Waarom worden we steeds van het kastje naar de muur gestuurd?
Een bekend fenomeen bij ME. Wij als werkgroep zijn niet op de hoogte hoe vaak zoiets voorkomt. Maak hier melding van op de FB-groep en bij de werkgroep.
Wat is het gemiddelde verbruik per maand?
In onderstaande grafiek kun je zien in % wat het gemiddelde verbruik is.

“Schrijven is blijven” is een oud gezegde. Het bijhouden van je maandelijkse meterstanden kan inzicht geven van je verbruik. Van oktober tot en met april is je warmteverbruik 87% van je jaarverbruik!